Man - vrij : 09:00 - 17:00
085 273 59 10

Blog artikel

Schaf provisiebeloning in de adviessector maar af!

//
Geplaatst door
/
Reactie0
/
categorieën

Een nogal stevige uitspraak voor iemand die nu nog voor het grootste deel van de verdiensten van zijn bedrijf afhankelijk is van provisies van verzekeringsmaatschappijen. Toch doe ik `m, want ik geloof er niet meer in dat een consument (in ons geval werkgever en werknemer) bereid is voor willekeurig welk product te betalen als niet duidelijk is wat daar dan precies voor gedaan wordt.

Ik geef even een voorbeeld: een bedrijf sluit een pensioenverzekering af voor het personeel bij een assurantietussenpersoon. Deze levert het pensioen , legt het uit aan de OR en de personeelsleden en gaat met iedere werknemer een gesprekje aan met wat uitleg, daarnaast controleert de tussenpersoon de mutaties en polissen, houdt de markt en regelgeving in de gaten en communiceert tijdig met de werkgever en werknemers.

Staat de beloning die hij via provisie ontvangt (een stukje van de premie) in relatie tot deze inspanningen?
Een goede vraag; soms wel soms niet. De beloning in de vorm van provisie kan uit concurrentie overwegingen te laag zijn om deze diensten fatsoenlijk te leveren. Ook kan het te hoog zijn, dan wordt er eigenlijk teveel betaald met eventueel zelfs woekerpolissen (polissen met een te hoge kostenfactor) als gevolg. In beide gevallen bent u als consument van deze producten tekort gekomen. Vandaar ook de enorme rommel in deze markt!

Ik geloof in een duidelijke relatie tussen inspanning en beloning, waarbij een partij die een goede service level levert dáárvoor beloond moet worden en niet voor het leveren van een (soms inferieur) product.

U als ondernemer doet er de komende tijd goed aan alleen te kiezen voor partijen die dit spel op deze wijze gaan spelen. Partijen met een zichtbaar, degelijk systeem als het om communicatie en fullfillment gaat en volkomen transparant als het om beloning gaat.

Hoe moet dat dan in de bestaande situatie waarbij provisies nog ingebakken zitten in de lopende producten, zult u zich afvragen? Dat kan als volgt worden opgelost.
U vraagt de assurantietussenpersoon om precies aan te geven wat hij of zij nu verdient aan de regelingen en wat daar dan precies voor gedaan wordt. Als de service is te herleiden tot een voor u acceptabel uurloon is er niets aan de hand. Uw assurantietussenpersoon zal dan graag bereid zijn om over te stappen naar een uur- of abonnements-beloning, verdiende provisies zullen op verzoek verrekend kunnen worden met de uur- of abonnements-beloning. Zo wordt assurantieadviesbranche binnen de kortste keren een normale bedrijfstak!

Laat een reactie achter