Man - vrij : 09:00 - 17:00
085 273 59 10

Blog artikel

Wat heeft een serviceabonnement bij je adviseur voor zin?

//
Geplaatst door
/
Reactie0
/

Wegwijs 11-02-2013
Provisieverbod zorgt voor nieuwe adviesdiscussie

Het provisieverbod is een feit. Je betaalt als ‘klant’ op dit moment direct voor het advies dat je krijgt van een bank, hypotheek- of verzekeringsadviseur. Maar financieel advies blijft vaak niet beperkt tot één moment. Je verhuist, je gaat samenwonen of juist scheiden, je krijgt kinderen, je wijzigt van werkgever of de politiek voert een grote verandering door. Voor dit soort ‘tussendoor’-advies heeft de adviseur iets bedacht: het serviceabonnement.

De eerste visie op dit abonnement is nog niet louter positief. Zowel Radar, Kassa, de Consumentenbond als de Autoriteit Financiële Markten, de instanties die onder andere adviseurs in de gaten houden, kijken kritisch naar de nieuwe abonnementsvorm. Niet elke adviseur maakt even duidelijk wat er precies in zit en in sommige gevallen lijken adviseurs van twee walletjes te willen eten: ze krijgen nog provisie op basis van hun eerder advies, maar via het abonnement proberen ze nogmaals geld in rekening te brengen.

Eindelijk duidelijkheid over abonnementen
Om een einde te maken aan deze verwarrende situatie, somt Wegwijs op wat er nou precies wel of niet valt onder een serviceabonnement. Conclusie is dat er hierin een duidelijke rol voor de kritische consument is weggelegd. Een abonnement kan zeker zin hebben, maar zorg dat je weet waarvoor je betaalt.

Lees verder op Wegwijs.nl